Светът на спортовете на живо претърпява трансформация, тъй като хората използват повече екрани, за да подбират по-добре изживяванията си при гледане, пише CNBC.
Днес по-голямата част от спортните фенове казват, че използват втори екран по време на предавания на живо, докато обсъждат играта с приятели или проверяват социалните мрежи. Междувременно нарастващ брой по-млади фенове се обръщат към видео платформите, за да гледат акценти, да слушат коментари на инфлуенсъри на живо и да участват в общности, изградени около спорта.
YouTube е един от големите печеливши от това. Платформата, която е собственост на Alphabet, записа 45% ръст на гледанията на спортно съдържание през 2024 г., тъй като хората са търсили акценти от Олимпийските игри в Париж и са гледали екслузивното отразяване на NFL (Националната футболна лига в САЩ) в YouTube в неделите.
Създатели на съдържание като Марк Голдбридж, британски стриймър, който прави паралелни „гледания на живо“ на Висшата лига в YouTube, са помогнали на платформата да осигури алтернативни спортни изживявания.
Хората вече не просто гледат Sky Sports в пет и половина, те вършат няколко неща едновременно“, коментира Голдбридж, визирайки водещата европейска спортна телевизия. „Те се включват в нашия чат на живо, играя видео игри като Championship Manager със спорт на заден план“.
Неговите стриймове, които обичайно привличат над 250 хил. зрители, предлагат алтернативен път на телевизионните оператори за достигане до публиката по света. През ноември 2024 г. Sky Sports Austria даде на Голдбридж правата за предаване на живо на футболен мач от Бундеслигата на Австрия като част от паралелното гледане в YouTube, което му помага да достигне до общност от 1,3 млн. фенове.
За притежателите на права миграцията на зрителите към стрийминг платформите е изключително доходоносна. Конкуренцията между играчи като Amazon, Netflix и Disney помогна за повишаването на стойността на правата за стрийминг в американските спортни медии от 14,6 млрд. долара през 2015 г. до близо 30 млрд. долара през 2024 г., сочат прогнози на S&P.
Но въпреки че тези сделки стават все по-често срещани в САЩ, това не важи в същата степен за други страни.
„На европейски пазари като Германия, Франция и Великобритания до известна степен има много повече стагнация“, коментира Бен Стивънсън от компанията за пазарни проучвания SportBusiness. „Медийните приходи на тези пазари намаляха след Covid, а отборите или лигите са склонни да предпочитат гарантирана зрителска аудитория, която идва с традиционни сделки за излъчване“.
Най-бързо развиващите се пазари
Доминирането на традиционните телевизии в Европа и Северна Америка означава, че иновациите в стрийминга често произхождат от по-слабо развитите пазари.
„Притежателитите на права търсят сделки с добре познати оператори, защото получават гарантирана печалба“, казва Стивънсън. „Така че сделките със стриймъри се появиха на пазари, където лиспват сделки за медийни права, които са достигнали определена минимална гаранция“.
В Бразилия, където футболните клубове, а не лигите, притежават правата за излъчване на мачове от най-висок клас, излъчването се пренасочи към социалните мрежи. През 2022 г. CazéTV – продуцентска компания, собственост на агенцията LiveMode и популярния бразилски стриймър Casimiro, спечели правата да предава на живо мачове от местната лига на Рио де Жанейро заедно с реакции на живо от собствените си коментатори.
Успехът на формата доведе до това, че CazéTV си осигури правата за излъчване на 50% от мачовете на Световната купа на FIFA 2022 в собствените Twitch и YouTube канали на Casimiro. Съоснователят на LiveMode Серхио Лопес каза за подкаста StreamTime Sports, че предаването на живо на Casimiro е било гледано на 48 млн. различни устройства, тъй като хората са се включвали, за да гледат реакцията на стриймъра при всяко подаване или игра.
Разчитането на коментара на Casimiro за CazéTV означава, че FIFA успя да избегне поглъщането на ангажираната ѝ аудитория, като същевременно рекламира своя платен канал.
Тези промени са възможност за традиционните телевизионни оператори да разработят доходоносни нови формати на съдържание, смята Стивънсън. „Formula 1 увеличи стойността на сделката си от около 4 млн. долара годишно до около 80 млн. долара чрез преминаване от директно излъчване към дигитално програмиране“, коментира той пред CNBC.
Междувременно британската Sky Sports също бърза да се адаптира. През август 2024 г. тя стартира своя собствена стрийминг услуга, за да отговори на нарастващото търсене на спортове на живо от страна на хората – като им даде достъп до четири пъти повече футболни мачове от по-нисшата лига, както и по-голямо покритие на тенис, голф и други спортове.