Начало Статии Как светът на спортните медии претърпява огромна промяна

Как светът на спортните медии претърпява огромна промяна

Как светът на спортните медии претърпява огромна промяна
0

Интересен материал на investor.bg, в който ясно се виждат промените в съдържанието и публикациите, свързани с бойните спортове.

Светът на спортните предавания на живо се трансформира, тъй като хората използват все повече екрани, за да контролират и персонализират начина, по който гледат спорт, съобщава CNBC.

Днес повечето спортни фенове казват, че използват втори екран по време на живи мачове – за да обсъждат играта с приятели или да следят социалните мрежи. В същото време все повече млади зрители предпочитат видео платформи, за да гледат откъси, да слушат коментари на инфлуенсъри на живо и да участват в онлайн общности, изградени около спорта.

YouTube е един от големите победители в тази тенденция. Платформата, собственост на Alphabet, отчита 45% ръст в гледанията на спортно съдържание през 2024 г., тъй като хората търсят откъси от Олимпийските игри в Париж и гледат ексклузивното покритие на NFL Sunday в YouTube.

Създатели на съдържание като Марк Голдбридж – британски стриймър, който провежда паралелни „live watch“ предавания на мачове от Висшата лига – допринасят платформата да предлага алтернативно спортно изживяване.

„Хората вече не гледат само Sky Sports в 5:30; те правят по няколко неща едновременно“, коментира Голдбридж, визирайки водещия европейски спортен канал. „Те се включват в нашите чатове на живо, играят видеоигри като Championship Manager, докато спортът звучи на заден фон.“

Неговите стриймове, които обикновено привличат над 250 000 зрители, са алтернативен начин за разпространителите да достигат до глобална аудитория. През ноември 2024 г. Sky Sports Austria предостави на Голдбридж правата да предава на живо мач от австрийската Бундеслига като част от паралелно излъчване в YouTube, което му помогна да се свърже с общност от 1,3 милиона фенове.

За притежателите на права миграцията на зрители към стрийминг платформите е изключително доходоносна. Конкуренцията между Amazon, Netflix и Disney увеличи стойността на стрийминг правата в спортните медии в САЩ от 14,6 милиарда долара през 2015 г. до почти 30 милиарда долара през 2024 г., според прогнози на S&P.

Въпреки това, докато подобни сделки стават все по-чести в САЩ, те са значително по-рядко срещани другаде.

„На европейските пазари като Германия, Франция и Великобритания се наблюдава доста по-голяма стагнация“, коментира Бен Стивънсън от изследователската компания SportBusiness. „Медийните приходи там намаляха след COVID, а отборите и лигите обикновено предпочитат сигурната аудитория, която идва с традиционните телевизионни сделки.“

Най-бързо развиващите се пазари

Доминирането на традиционната телевизия в Европа и Северна Америка означава, че иновациите в стрийминга често започват от по-слабо развити пазари.

„Притежателите на права търсят сделки с добре познати оператори, защото те гарантират печалба“, казва Стивънсън. „Затова сделки със стрийминг платформи се появяват в страни, където стойността на медийните права не е достигнала определен минимум.“

В Бразилия, където футболни клубове, а не лиги, притежават правата за излъчване на мачовете от най-високото ниво, излъчването се премести в социалните мрежи.
През 2022 г. CazéTV – компания, свързана с агенция LiveMode и популярния стриймър Касимиро – получи правата да предава мачове от местната лига на Рио де Жанейро, заедно с реакции на коментаторите ѝ.

Успехът на този формат позволи на CazéTV да придобие правата за излъчване на 50% от мачовете на Световното първенство през 2022 г. в каналите на Касимиро в Twitch и YouTube. Според LiveMode, предаванията му са гледани от 48 милиона различни устройства, като зрителите са се включвали, за да видят реакциите на стриймъра към всяко подаване и всяка ситуация в мача.

Разчитането на коментарите на Касимиро позволи на FIFA да избегне отнемането на собствената си аудитория, като същевременно промотира платения си канал.

Тези промени дават възможност на традиционните телевизии да разработят нови, печеливши формати, смята Стивънсън. „Формула 1 увеличи стойността на договора си от около 4 милиона долара годишно до приблизително 80 милиона, след като премина от директно телевизионно излъчване към дигитално съдържание,“ казва той пред CNBC.

Междувременно британската Sky Sports също бърза да се адаптира. През август 2024 г. тя стартира собствена стрийминг услуга, за да отговори на растящото търсене за спорт на живо, давайки на потребителите достъп до четири пъти повече мачове от по-ниските дивизии и по-широко покритие на тенис, голф и други спортове.

Източник: investor.bg