Източник: EVOLVE MMA
Брус е вероятно най-известният майстор на бойните изкуства на 20-и век и то по много основателни причини. Той е един от първите смесени бойци в света още преди смесените бойни изкуства въобще да станат спорт. Любознателният му ум и скромността му му позволяват да възприема различни бойни системи в епоха, когато повечето хора тренират само един стил.
Не обвинявайте старите майстори за тяхната упоритост. Старата поговорка „Човек за всичко, майстор за нищо“ е популярна с причина. Хората, които се фокусират само върху едно бойно изкуство, обикновено достигат ниво на майсторство, което тези, които „се ровят“ в различни стилове, рядко достигат. Класически пример е супербитката между Флойд Мейуедър и Конър Макгрегър. Макгрегър влезе в мача като ММА боец с добре развити умения в различни аспекти, докато Мейуедър тренира само бокс от детството си. Нямаше изненади, когато Мейуедър победи.
Въпреки това всеки, който иска да бъде възможно най-добрият боец, би бил мъдър, ако тренира множество бойни стилове. Лий разбира това и е един от първите известни майстори, които насърчават подобно мислене. Брус Лий искал турнирите в бойните изкуства да наподобяват истински битки. Той искал бойците да могат ефективно да се защитят в реални ситуации.
Ако Мейуедър и Макгрегър се сбият на улицата, шансовете очевидно ще са в полза на Макгрегър.
Това винаги е било същността на бойните изкуства: да спечелиш битката. По времето, когато са се развивали тези древни изкуства, загубата в битка често е била равна на смърт. Никога не е било въпрос на точки или ограничителни правила, като например позволяване само на удари с ръце. Тази реалност силно допринася за популярността, на която ММА се радва днес. Наблюдателите инстинктивно знаят, че ММА е най-близкото до реален бой.
Как Брус Лий се превърна в един от първите суперзвезди на ММА
Брус Лий започва да тренира Уинг Чун на 13-годишна възраст в Хонконг и продължава през цялото си детство. Той също така получава боксови и фехтовални напътствия от брат си Питър Лий. Излагането на множество бойни изкуства в ранна възраст му дава уникална перспектива към боя, като той ги комбинира и подобрява част от техните техники.
Лий вече е компетентен боец, когато става пълнолетен и мигрира в САЩ, но това не го заблуждава, че може да победи всеки. Той се съмнява в ефективността на много бойни изкуства в истински бой, затова започва да ги изследва научно, за да открие области за подобрение. В крайна сметка разработва своя собствена бойна система – Джит Кун До.
Легендата за Брус Лий започва именно с тази система. Лий се записва на различни състезания, за да тества теорията си, и отказва да се придържа към един стил в битките си. Той добавя ефективни техники, полезни в реален бой, независимо от техния произход. Много от тези техники днес са част от ММА.
Подходът на Лий към боя води до противоречия по време на неговите състезателни години. Той използва събаряния, удари на земя и дори хватки за предаване. Може да го видите да демонстрира част от тях във филми като „Enter the Dragon“.
Успехът, който Лий постига, отказвайки да следва само едно бойно изкуство, го води до идеята, че стиловете ограничават бойците и че не съществува „единствено най-добро“ бойно изкуство. Това в крайна сметка го кара да се отрече и от собствената си система – Джит Кун До. Философията му е проста: бойците трябва да открият кои техники работят най-ефективно за тях, за да достигнат истинския си потенциал.
Влиянието на идеите на Лий
Първото място, където мисленето на Лий оказва влияние, е в карате турнирите. През 60-те години най-популярният боен спорт в САЩ е карате, а според Лий това не е нищо повече от „прославен бой със сянка“. Мачовете били твърде ограничителни и не подготвяли бойците за реален бой.
Лий се фрустрирал от този тип състезания, тъй като смятал, че пречат на бойците да разгърнат потенциала си. Това го води до разработването на защитна екипировка за лице и тяло, която позволява по-безопасна тренировка за пълноконтактен бой.
Той представя тази екипировка на редица карате турнири и ги стимулира да преминат към пълноконтактни схватки. Лий вярвал, че турнирите трябва да представляват реалността. Според него победителят в турнир трябва да бъде същият човек, който би победил, ако всички правила бъдат премахнати. Малко е знаел тогава, че това мислене ще доведе до нов боен спорт десетилетия след смъртта му: смесените бойни изкуства.
Как ММА възприема философията на Брус Лий

ММА се превърна в най-популярния боен спорт през последното десетилетие. Много хора смятат, че скоро ще измести бокса като най-популярното бойно изкуство. Дори е възможно един ден да видим ММА на Олимпийските игри.
ММА се отличава от другите бойни изкуства чрез минималните си правила. Разрешени са удари с ръце, ритници, лакти и колена.
Началото на ММА е почти без правила. То произхожда от бразилския стил Вале Тудо. Първите ММА турнири позволявали почти всичко — дори бъркане в очите, удари в слабините и удари с глава. Нямало и време за рундове.
Това обаче ограничавало спорта до нишова публика, която харесвала суровото насилие. ММА било смятано за варварско и забранявано на много места. Ultimate Fighting Championship, първата ММА организация в САЩ, започва да въвежда правила, за да направи спорта приемлив за масовата публика и властите. Въвели време за рундове, а мръсни техники като удари в очите били забранени.
Това представлява леко отдалечаване от философията на Лий, но вероятно самият той би направил същото, ако ръководеше ММА организация. Ограниченията защитават състезателите и правят спорта по-малко брутален. Тези промени ни доведоха до съвременната форма на ММА — признат международен спорт, отразяван от всички големи медийни канали.
Съвременното ММА остава вярно на философията на Лий. То предоставя среда, в която бойците се състезават почти като в реална битка. Никой не се съмнява в ефективността на ММА техниките в истински бой.