Начало Други Създаване, идея, развитие и специфика на бойните изкуства (част II)

Създаване, идея, развитие и специфика на бойните изкуства (част II)

Създаване, идея, развитие и специфика на бойните изкуства (част II)
0

Бойните изкуства са част от древното наследство на всички цивилизации и култури и се ситуират в различни региони по цялата земя. Те не са част само от една културна нишка или традиция, а това са част от елементите на всяка войнска култура в различните краища от изток до запад, от север до юг по цялото земно кълбо.

Бойните изкуства култивират различни аспекти на тялото, духа и съзнанието, променят и изграждат личността в нейното социално и културно общуване. Те са основната част на обучението на всеки един мъж в древнте култури.

Boec.BG ви предлага втората част на авторовата статия „Създаване, идея, развитие и специфика на бойните изкуства“ на майстор Станислав Багалев ( Винг Чун и  Тай Чи).


Бойни семейни школи

В историята има много известни семейни школи и в Европа и в Азия, където се се създавали легендарни бойни изкуства и стилове, които са се преподавали през вековете като семейна традиция и ценното съкровище на знанието и умението даже не се е преподавало на жени, за да низлезне тайната извън семейството. Това са били известни фамилии в традицията на бойните изкуства и на запад, и на изток. Някои от тях са преподавали и в дворците на царе и императори, в къщите на благородници и военни, други са охранявали важни стоки или кервани.

Мозайка от Рим, III век

В семейството традицията е пазена зорко, знаело се е на кого какво се преподава, като след специални изпити и церемонии се е предавало старшинството на един от всички наследници и той е продължавал рода.

1930 г., Китайска семейна традиция Ян Чън Фу.

Да се тренира при тези фамилии е било винаги привилегия, която се е доказвала с много години, труд, пари и отдаване на каузата. Там са се пазели тайните знания, техники, текстове и умения, които са се предавали от поколение на поколение. Днес част от тези семейни школи все още съществуват, развиват се и разпространяват знанието, но отново в органичен обем, като само приетите членове получават тайното днание. Но дали е така или не е, дали легендите са истина или само мистика, е трудно да се каже, ако се вижда по някои от представянията на тайните фамилии и техните ученици.

Запад и Изток

Теорията за цялостната и хармонична личност е силно застъпена и тя оформя идеята за свързаност на тялото, уменията, проявите и социалния статус. Всяко нещо е било важно и му е отделяно нужното време, за да стане то перфектно и да се покаже пред другите или да бъде скрито.

Състезателният принцип е също важна част от идеята на Европа, за разлика от Изтока!

Склуптура на боец – Панкратион, Рим.

В Европа, от времето на античността, Гърция и Рим, агоналният човек, човекът който се състезава, е истинският доказан човек. Поровеждали са се различни състезания по вякакъв вид преборвания, пред публика. Освен състезанията по поезия, театър, музика, склуптура, рисуване и други изкуства, е имало и състезания по бойни умения, бокс и преборвания. Историята пази велики имена, даже митични, които са можели не само да преборят всеки, но и да вдигнат в ръцете си цял бик. Затова е и култът към тялото, голото тяло, мускулите и демонстрирането им. Някои от великите борци от това време са увековечени в епически склуптури. Затова са създадени и Олимпиадите, които са събирали прословутите бойци от целия познат дотогава свят, за да се преборят. Тази традиция е жива и до днес, превърната в огромен комерсиален модел на пари, държави, клубове, телевизии в открити състезания.

За разлика от тази състезателна показност на изток това е точно обратното. Няма състезания, няма показване, а има скриване, тайнство, неяснота. Има мистичност.

Лао Дзъ

Затова и майсторите са със широки дрехи, за да се скрие тялото, да се скрие движението. Затова и всяко преподаване е в тайна и споделянето е с неясни думи и идеи, за да може само най-умният, най-прозорливият да достигне до знанието, да го открие и да го предаде. Което много често не се е случвало, защото от цялата идея за криене и мистичност на изток не са разработили такава стройна система на преподаване, за да научиш наистина някого, а семеен тип преподаване, където детето влиза или в манастира от малко, или в самото семейство започва от 3 годишна възраст да тренира, и като порасне, то може всичко. Защото споделянето е свързано с доверие, с принадлежност към мястото, манастира, семейството и с тайнственост. Няма състезания и преборвания, няма показност, няма книги и методика. Има битки, които често са със смъртоностен характер, от там мистики и легенди, предавани от уста на уста, записвани в книги и предания.

Най-старият китайски манускрипт за Дао Ин

Самата идея за това мистично отношение е скрита и във философията на изток, Дао, Будизъм, Дзен. Това са неясни дълбоки концепции, които могат да се мислят в противоположен и коренно противоречащ си пласт,  да се преливат, без да си противоречат.

Още в първите думи на трактатът Дао Дъ Дзин, пише: „Словата може да са път към Дао, но не неизмемен път. Имената могат да именуват, но не са неизменни наименования“. (61. Стр. Даодъдзин, Изток и запад, 2019)

Най-старият китайски манускрипт за Дао Ин

Нещата нямат имена и конкретна определеност, а мистичност, неяснота и неопределеност. Като имената на формите или движенията.

Затова често се получава сбъсък на цивилизации, както го наричаме ние, и когато европеец отиде да учи на изток, не може да разбере какво се случва и защо не му показват или защо не вижда логиката. Защото той подхожда с модел на перецепция, който е различен от тамошния и не може да си получи истинско учене, докато не се приеме техния модел, за да може да потече информацията.

Затова и днес има европейци, които учат там или живеят там, знаят езика или тренират толкова много и дълго, че се превръщат в проводници, преводачи на едната култура с думите на другата култура.

Същото се получава и с източните майстори, те започват да живеят на запад, разбират културата и начина на предаване на информация, и започват да преподават по различен начин, даже изпадайки в крайност на комерсиалност и публичност, нетипична за изтока.

Бойните изкуства в съвременното общество

Бойните изкуства са част от съвремонното общество по един и друг начин. Определено след измислянето на огнестрелното оръжие светът се променя тотално, и като ценности, и като стратегия и геополитика. Животът става много по-не важен, битката става вече не лице в лице а от разстояние и с едно натискане на спусък може да убиеш стотици хора. Затова и бойните изкуства претърпяват голяма трансформация.

Боксьорско въстание в Китай през 1901 г.

Още по времето на Боксьорското въстнание в Китай 1901 година, когато Китай се опитва да изгони многонационални западни компании и националистическо движение, породено от Опиумните войни на юг, които се опитват да съсипят китайската култура и бит чрез евтин опиум и да закупят земи и бизнеси от китайците, китайските националисти атакуват западни фирми и западни посолства по това време. Но модерната тогава западна военна промишленост стоварва модерното си въоръжение и смачква бунтът по жесток начин, като по това време китайците са тренирали техниките на желязната ризница, убеждавайки трениращите, че могат да спрат куршум с голи гърди, неуспешно.

Същото нещо се случва и с местното население, индианци, в Америка, когато те се изправят със стрели и лъкове, коне и пера, срещу пистолети и пушки, автоматично оръжие и коли с войници.

В тези случаи бойното изкуство се пречупва пред технологията за смърт и се трансформира в другото и то много по-важно поле – в полете на самоусъвършенстване, тренировка на тялото, уменията и невидимия боен дух.

Безспорно за разпространението са важни филмите и кино индустрията, която показва на всички по един уникален начин, чрез движение, красота и хореография, на силата, бързината и ловкостта на бойците, което запалва милиони практикуващи по целия свят да овладеят древните умения, които променят човек и му дават път за откриване на себе си.

Филмовата звезда Брус Лий

Състезанията по бойни изкуства стават също важна част, която дава възможност да се премерят сили в даден стил, спорт или направление, да се види коя е по-добрата школа, учител или страна.

Появяват се и смесените бойни изкуства, ММА, където като в старите антични времена на Римската империя, в клетката са премервали сили най-големите бойци в света и арената е била цаст от цивилизацията на античността. Днес не е по-различно и медиите, платените телевизии и цялата машина за популярност и пари прави известни бойните изкуства и шампионите известни до всяко кътче на света.

ММА постер

Тук се намесва и цялата спортна промишленсот на тренировки, храни, добавки, фитнес уреди и кондиционни тренировки, които добавят умения, сила, бързина и издържливост при спортистите и атлетите. Това е развитие на западната идея за състезание, показност и доказване, което е част от традицията на Гърция.

В този смисъл и азиатската култура започва да дава сигнали за отваряне и част от бойците в Азия започват да премерват сили и в тези състезания, както започва и ясна идея за спорт, система и общо преподаванае на всики, създават се в Азия и пъвите униреситети по спорт, катедри по бойни изкуства, професори, преподаватели, методика и обучение, което променя и облика на азиатските бойни изкуства.

Муай тай

В същото време тайното и мистичното се засилва, като обратно на популярното и показното,  тайните секрети остават скрити за мнозина, традиционното, истинското се прокламира и започва да се търси, за да се открие тайната и традицията на истинското знание, скрито от предците. Засилва се и влиянеието на фамилни и семейни школи, превърнати в големи международни органициации, които по леко съврмененен начин преподават традицията, предадена от векове, което не винаги се получава, защото понякога „преводачите“ срещат трудности при превода и разбирането на практикуващите често се сблъсква с неясни формулировки и странан методика, която понякога не довежда до нужните резултати с години.

Бойните изкуства започват да се оформят като важна част от обучението и на подрастващото поколение, тъй като няма вече задържителна казарма, като цяло там винаги са се изграждали основните физически и психически и качества, както и бойният дух на мъжа.

Бойните изкуства все повече започват да заместват тази липса на обучение и нужда от възпитание и трансформация на прехода на момчето в мъж.

Тъй като моделът за мъжа е разклатен от редица“модерни“ представи, се получава сериозен проблем и огромен буфер в идеята за Ин и Ян, където мъжкото става слабо и нежно, неуверено и чувствено, а жеското става силно, водещо и уверено.

Затова и бойните изкуства с тяхната традиция, ред, тренировка, физическа подготовка, система, екипна работа, доверие, ценности, принадлежност и боен дух, дават възможност за осъществяването на сложният процес по иницяция и създаването на силен, организиран, уверен и балансиран човек в съвременното общество.